Krissituationer
Det psykiska och social omhändertagande som behöver vidtas i samband med olyckor, akuta krissituationer och liknande allvarliga händelser som kan utlösa krisreaktioner. Initiativ till kontakt kan även tas av företagshälsovården. Ett gott omhändertagande i den akuta situationen är av stor betydelse för att mildra stressreaktioner och förebygga framtida sjukdomstillstånd.
Missbruksfrågor
Vid upptäckt av missbruk snabbt kunna komma igång med rehab för att få bort missbruket. Där man börjar med ett inledande samtal, därefter uppföljningssamtal vid behov, provtagning, krav på behandling och så vidare.
Rehabiliteringsärenden
Stöd och utformning av rehabilitering som anpassas utefter individens skador för att främja hälsan och därmed kunna fortsätta/återgå i arbete.
Telefonrådgivning
Telefonrådgivning i tekniska, medicinska ergonomiska, psykosociala och rehabiliteringsfrågor.
Upprättning av medarbetarsamtal
Hjälpa arbetsgivaren att utföra samtal utifrån företagets/arbetsgivarens önskemål. För att kunna kartlägga medarbetarens arbetsmiljö och livssituation samt kompetensutveckling. Via enskilda samtal med medarbetarna utifrån arbetsgivarens frågeformulär.
Chefstöd
Rådgivning i olika policys, rehabiliteringsärenden, individ och organisatoriska frågor som behöver dokumenteras i företagets eller den anställdes journal.
Kränkande särbehandling och Mobbing på arbetsplatsen
Det är arbetsgivaren som har huvudansvar för att förebygga mobbning och att hantera en mobbningssituation som har uppstått. Utsatta ska snabbt få hjälp eller stöd, chefer och arbetsledare ska få utbildning och handledning och arbetsgivaren ska vara tydlig med att kränkande behandling inte accepteras.
Våra tjänster
Se även våra övriga tjänster nedan.
» Hälso- och arbetsmiljö inventeringar, friskvård
» Sjuk- och friskanmälartjänst
» Systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM
Blanketter och broschyrer
I vårt arkiv hittar du alla våra blanketter och broschyrer i pdf-format, för att läsa och skriva ut.